قتلگاه های بوکان سهمی از اعتبارات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی ندارد

سرویس آذربایجان غربی- 325 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی به پروژه های راه سازی آذربایجان غربی اختصاص پیدا کرده اند اما دو محور بوکان که عملا به قتلگاه شهروندان تبدیل شده اند از این اعتبارات بی نصیب مانده اند.

سرویس آذربایجان غربی- 325 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی به پروژه های راه سازی آذربایجان غربی اختصاص پیدا کرده اند اما دو محور بوکان که عملا به قتلگاه شهروندان تبدیل شده اند از این اعتبارات بی نصیب مانده اند.

​​​​​​​به گزارش خبرنگار زریان موکریان، سیدمحمد عابدی فرماندار خوی روز یک شنبه 25 فروردین ماه اعلام کرد که طرح تعریض جاده خوی ـ رازی با هدف تکمیل زیرساخت ها برای توسعه اقتصادی منطقه و رونق تجارت مرز رازی با 2 هزار و 500 میلیارد ریال از محل اعتبار اختصاصی سفر رییس جمهوری آغاز شد.

به گفته وی این طرح در مدت سه سال اجرا و آماده بهره داری خواهد شد.

هفته گذشته نیز، «محمد مهدی شهریاری» استاندار آذربایجان غربی در جریان سفر به شهرستان میاندوآب اعلام کرد  که ردیف اعتباری احداث جاده میاندوآب به سرچم، میاندوآب به تکاب و شاهین دژ از مصوبه های سفر سال گذشته رئیس جمهور به آذربایجان غربی است   که در سال جاری هزینه خواهد شد.

مدتی قبل نیز، ناصر حضرتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفته بود که تکمیل 60 کیلومتر بزرگراه ارومیه - میاندوآب با اختصاص اعتبار 160 میلیارد تومانی، تکمیل راه خوی - قطور - رازی با اختصاص 15 میلیارد تومان و احداث تونل های آزادراه ارومیه - تبریز با 150 میلیارد تومان اعتبار از جمله طرح های مصوب حوزه راه در سفر رئیس جمهور بوده است.

آنچه در میان جالب توجه است پروژه بزرگراه میاندوآب _بوکان، بوکان و سقز و کنار گذر بوکان از اعتبارات این سفر محروم مانده اند. در حالی که این پروژه ها بخشی از کریدور غرب کشور هستند، کریدوری که از بازرگان شروع شده و به بندر امام خمینی (ره) در جنوب ختم می شود و از لحاظ ترافیک ترانزیتی اهمیتی ویژه دارد.

 محور میاندوآب – بوکان به دلیل ترانزیتی بودن ترافیک سنگینی  را تجربه می کند. انواع وسائل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در آن تردد می کنند.به علت نبود جاده دسترسی در فصل برداشت کشاورزی ، تردد انواع وسائل نقلیه کشاورزان و موتورسیکلت سبب سنگین تر شدن ترافیک محور بوکان- میاندوآب می شوند و  به گفته جانشین فرمانده پلیس راه استان  این جاده برون شهری جوابگوی این حجم ترافیک نیست و در نتیجه تعجیل در ساخت بزرگراه لازم و ضروری است.

سال 87 پروژه تبدیل کردن این محور به یک بزرگراه در قالب بزرگراه میاندوآب- کرمانشاه آغاز شد و شهرستان میاندوآب تا سال 92، 20 کیلومتر حوزه استحفاظی خود را به یک بزرگراه چهار خطه تبدیل کرد و بوکان نیز 10 کیلومتر آن را سال گذشته به بزرگراه تبدیل کرد اما از ابتدای شهر سیمینه تا ورودی شهر بوکان به علت دو خطه بودن به قتلگاه شهروندان تبدیل شده است.

 بهار سال گذشته، 12 نفر در این محور کشته و زخمی شدند، در 26 روز گذشته امسال نیز در دو فقره تصادف در این 5 نفر کشته و زخمی شدند و سال 96 نیز 20درصد تصادفات جاده ای آذربایجان غربی مربوط به محور بوکان- میاندوآب است و به گفته عباس فرمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی محور بوکان میاندوآب جزء محورهای پرخطر استان است.

محور سقز_بوکان نیز دست کمی از این وضعیت ندارد. این محور که در تعطیلات نوروز امسال پرترددترین محور خروجی و ورودی آذربایجان غربی بود به یک قتلگاه تبدیل شده است.