تابلو «مقبره حسن زیرک» نماد رفع تکلیف

سرویس مقاله- این یادداشت به قلم پولاد احمدی» دانشجوی دکتری جامعه شناسی نوشته شده و در اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

سرویس مقاله- این یادداشت به قلم پولاد احمدی» دانشجوی دکتری جامعه شناسی نوشته شده و در اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

​​​​​​​  سخیف و غیر محترمانه، بهترین توصیف برای تابلوی" مقبره حسن زیرک" است که  درست در برابر چشم مسافرین و شهروندان در یکی از میادین پر تردد شهر نصب شده است. 

عنوان، شکل، رنگ، طراحی و سازه به کار گرفته شده برای آدرس دادن به آرامگاه برند هنری شهر و گنجینه فولکلوریک خنیای کوردی، از بی اهمیتی هویت شهر برای مسئولین شهری بوکان خبر می دهد.

تابلو مذکور ازحداقل های ویژگی یک اثر هنری برخوردار نیست و متن سه کلمه ای بکار رفته در آن فحوایی غیر محترمانه و توهین آمیز دارد. نصب آن گافی غیر قابل قبول تلقی می شود و با نگاهی سطحی می توان گفت اثر مذکور بیشتر در حالت رفع تکلیفی و از روی بی مهری طراحی و نصب شده است که  می تواند ناخودآگاه هر شهروند و نظاره کننده ای را خدشه دار کند.

شایسته است به جای مقبره حداقل از آرامگاه که بار معنایی فخیم تری از عنوان" مقبره" دارد استفاده شود. افزودن پسوند استاد و یا عنوان زیبنده کوردی آن " ماموستا" برای حسن زیرک نیز کمترین کاری است که در حق این هنرمند مردمی و گنجینه هنری می تواند انجام پذیرد‌؛ چه بسا در شهرهای مجاور این عنوان برای افراد و مفاخری مورد خطاب قرار گرفته که کارها و افتخارات هنری بمراتب کمتری نیز در کلکسیون خود دارند. اما آیا استاد زیرک شایسته ی آن نیست؟!

تمامی آنچه اتفاق افتاده در دست شهرداری، شورای اسلامی شهر، مسئولین محلی و دست اندارکاران بومی است و اتفاقا به همین دلیل است که انتظار می رود که سازه ای فاخرتر و تابلویی جالبتر برای چنین مکانی درنظر گرفته شود. مکانی که آرامگاه شخصی هنرمند است و هر ساله پذیرای دوستدارانی از سراسر کشور و حتی کشورهای همجوار است . چنین سرمایه فرهنگی را باید قدر دانست. لازم است در هزینه های جاری شهرداری و ریخت و پاش هایی که بعنوان کار فرهنگی انجام می پذیرد، بازنگری شود و ساماندهی محوطه این نماد فرهنگی شهر باید در اولویت قرار گیرد.

در طراحی شهری معتقدند، نمادی باید انتخاب و اجرا شود که بتواند هم پیشینه ی نیاکان و افتخارات ساکنان آن را بنمایاند و هم از لحاظ زیبایی شناسی و نیز درک شهروندان از آن نماد جایگاه قابل قبولی داشته باشد، 

به همین دلیل شخصیت و سمبل خواننده نامی و فقید کورد " حسن زیرک " برای مردم این شهر که همچون نشانی نوستالژیک از زندگی  شور و هیجان روزهای تلخ و شیرین گذشته است و کماکان الهام بخش زندگی هنری مردم کورد زبان است بدون شک یکی از بهترین سوژه های ممکن برای طراحی یک نماد ایده آل شهر بوکان محسوب می شود هنرمندی که دست بر قضا در جایی آرام گرفته است که از هر لحاظ ، مکانی ایده آل برای اجرای سازه های هنری فاخر است اما متاسفانه عمدا یا سهوا به ورطه فراموشی سپرده شده است.

المان های شهری و نمادهای موجود در آن نمودار شخصیت، کارکرد و فرهنگ بومی ساکنان آن می باشد و از همین روست که انتخاب نمادی درست و مهمتر از آن اجرای روشمندش ، موجب خلق خاطره ای ماندگار از شهر در ذهن گردشگر، تصویر مطلوب مقصد و احساس تعلق و افتخار شهروندان ساکن میشود. نمادهایی که به خوبی انتخاب و طراحی می شوند خوانایی شهر را در بالاترین حد ممکن ، میسر می سازند.

با این رویکرد می توان گفت که تجدید نظر در کلیت محوطه آرامگاه و ساماندهی و تملیک اطراف آن با همت شهرداری و فراخوانی از هنرمندان و صاحبان اندیشه، دلسوزان فرهنگی، سمن ها برای باز طراحی نماد نه تنها ممکن و شدنی بلکه از نان شب هم واجب تر است،  چرا که طراحی اصولی آن در آینده حتی می تواند  پتانسیل بالفعلی در جهت کسب درآمدی پایدار برای شهرداری محسوب گردد.

احترام به فرهنگ و هویت شهر مقدمه توسعه شهری و حفظ شان گردشگرانی است که در کنار بازدید از نمادهای شهری خاص ،تصویر مطلوب و ماندگاری نیز از شهر بوکان داشته باشند. ​​​​​​​