شفاف سازی یا ترور شخصیتهای اجتماعی بوکان /دکتر آوات دکاندار

سرویس مقاله_ این یادداشت به قلم « محمد آوات دکاندار» دکتری جامعه شناسی سیاسی نوشته شده ودر اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

سرویس مقاله_ این یادداشت به قلم « محمد آوات دکاندار» دکتری جامعه شناسی سیاسی نوشته شده ودر اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

​​​​​​​ترور شخصیت، تلاش برای لکه دار کردن شهرت یک فرد است.این عمل شامل اشاعه موارد گمراه کننده و اغراق آمیز یا دست کاری در حقایق به جهت ارائه تصویر نادرست از فرد مورد هدف است که می تواند علاوه بر فرد، خانواده و اطرافیان او را نیز شامل شود.

 همواره در طول تاریخ و به شکل های مختلف علیه نخبگان، شخصیت های برجسته و محبوب، بزرگان سیاسی و مذهبی و حتی پیامبران و ائمه نیز ترورشخصیت وجود داشته است و هیچ یک از آنها از چنین اقداماتی در امان نبوده اند. شاید آنقدر این جرم وحشتناک، بی‌رحمانه و بازخوردش وسیع است که نمی‌توان برای وقوع آن مجازاتی تعیین کرد. ترور شخصیت همواره با اندیشه تروریستی صورت می گیرد و اگرچه خونی بر زمین ریخته نمی شود اما روح و روان و حرمت فرد مورد تعرض و حمله قرار می گیرد و در این جنگ نابرابر فرد مورد ترور واقع شده توان دفاع از خود راندارد زیرا وقتی موج شایعات و تبلیغات منفی علیه او به راه می افتد، جبهه ای مشخص و دشمنی آشکار وجود ندارد که بتواند از آن شکایت یا افشاگری کند.

ترورشخصیت دست کمی از ترور فیزیکی نداشته و‌گاها اگر بصورت منطقی با آن برخورد نشود بحران ساز خواهد شد.این پدیده ی شوم متاسفانه هرازچندگاهی توسط افرادی که خود را در لباس منتقدان اجتماعی سازماندهی می نمایند که نه تنها منتقدنبوده‌ بلکه بویی از نقد و نقادی نیزنبرده اند و رفتار و کردارشان نشانه ی آن است که شیفته ی هرآنچه به آن فحاشی می کنند،می باشدکه ازنظر بنده می توان این دسته را فحاشان مجازی نام بردکه مانند گرگ درکمین افرادی هستند تا پای خودرا به هر نحوی چپ گذاشته وبا تمام توان و قدرت حمله نموده وبیرق رسوایی او را برافرازند.

در روزهای اخیر و در سطحی گسترده در شهرستان بوکان کسانی با بدترین شیوه و نگارش در دنیای مجازی دست به تخریب و ترور شخصیت های عالی رتبه، مردمی، دانشگاهی ، سیاسی وحتی خانواده های  مذهبی و کسبه ی خوش نام نموده اند و به دنبال بهانه ای برای حذف کامل و خفه کردن و نابودکردن روحیه آنان برآمده اند که این رویه موضوعی جدید به نظر نمی آید بلکه با واقف بودن به دنیای رسانه و ابزارهای الکترونیکی و سواستفاده از دنیای مجازی وعلی الخصوص اینترنت وشبکه های مجازی شروع شده و در این اواخر به حد اعلا رسیده است.

افرادی که کل آگاهی سیاسی و بینش فلسفی و اجتماعیشان محصول چند برنامه ی ماهواره ای و چند صفحه ی اینیستاگرامی و تلگرامی است. توده ای که از هر اندیشه و تفکر و منتقدی گریزانند و گویی کنش سیاسی آنان در فحاشی و درشت گویی به مسولین و افراد خوشنام این شهر هویداست.

نمی توان گفت که تمام آنانی که مورد ترور واقع می شوند انسانهای درستی بوده اند بلکه این نوع برخورد چکشی و زننده در این برهه ی زمانی وشرایط خاص و علی الخصوص حمله به افراد غیر مسوول که نه تریبون ونه قدرتی (نوشتاری) برای دفاع از خود دارند واقعا ناجوانمردانه بوده و افکارعمومی را مایوس می نماید.

انتظار می رود به مانند همیشه دستگاههای قضا و نهادهای امنیتی و انتظامی و مسولین خدوم نظام وخدمتگزاران واقعی مردمی و در راس آنان نماینده ی محبوب شهرستان با پیگیریهای لازم با مسولین مربوطه با این افراد و عوامل پشت پرده ی این موضوع برخوردی قاطع و جدی داشته باشند تا در آینده کسانی که خواهان کار و پیشرفت بوده دلگرم تر وارد صحنه شده و شخصیت خود و‌خانواده شان مصون بماند و این باور در جامعه نهادینه گردد که تا زمانی که منطق و قلم و تفکرات انتقادی صحیح می تواند باشفاف سازی ونشان دادن واقعیتها به ایده آل گرایی برسد و جامعه نیز به آرامش برسد پس پشت پرده چرا؟؟؟؟؟

ودر آخر خاطر نشان می سازدبا نگاهی به آیات قرآن کریم واحادیث این مطلب حاصل می شود که حق الناس در قانون اسلام نسبت به حق الله اهمیت به سزایی دارد و حق تعالی ممکن است از حق خود بگذرد اما از حق بندگانش نمی گذرد.

 

         گرمرد نام و ننگی از کوی ما گذر کن

        ماننگ خاص و عامیم از ننگ ما حذر کن

 

        سر گشتگان عشقیم نه دل نه دین نه دنیا

         از ننگ و بد برون آ آنگه بما نظر کن

 

                        «مولانا»

 

 

                    محمد آوات دکاندار

            دکتری جامعه شناسی سیاسی