شیر در ایران مشتری ندارد، صادر می‌شود!

اسماعیل خاتمی عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: مصرف چربی‌های لبنی مانند کره و خامه، نوشیدنی‌ها لبنی مانند شیر و دوغ و ماست افت جدی کرده است؛ از آنجایی‌که قیمت دوغ از نوشابه پیشی گرفته است از این‌رو مردم ترجیح می‌دهند به‌جای دوغ نوشابه خریداری کنند.

اسماعیل خاتمی عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: مصرف چربی‌های لبنی مانند کره و خامه، نوشیدنی‌ها لبنی مانند شیر و دوغ و ماست افت جدی کرده است؛ از آنجایی‌که قیمت دوغ از نوشابه پیشی گرفته است از این‌رو مردم ترجیح می‌دهند به‌جای دوغ نوشابه خریداری کنند.
حسن  معروف پور حسن معروف پور

به گزارش زریان موکریان از ایلنا: عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از احتمال افزایش صادرات مواد خام در پی کاهش تقاضای مصرف در ایران خبر داد.شیر در ایران گران شد، مشتری ندارد و قرار است ۴۰ درصد آن به روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان صادر شود.

اسماعیل خاتمی، یک عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی این خبر را اعلام و گفته است در سال‌های گذشته تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد شیر تولید داخل صادر می‌شد.

شیر در ایران مشتری ندارد، صادر می‌شود!

خاتمی افزوده است در مقابل کاهش مصرف ۱۵ تا ۲۰ درصدی گروه‌های لبنی در داخل کشور، گرایش به صادرات محصولات لبنی و شیر خام هم افزایش داشته است.

او می‌گوید در حال حاضر «کشش مصرف و قدرت خرید در بازار داخلی کاهش پیدا کرده، اما صادرات توجیه اقتصادی دارد و واحدهای لبنی در غالب چربی‌ها و شیر خشک صادرات را آغاز» خواهند کرد.»

به گفته این مقام صنفی «واحدهای محلی که قدرت صادرات ندارند و حتی نمی‌توانند تولیدات را در کشور توزیع کنند با افزایش نرخ محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان از چرخه تولید حذف خواهد شد.»

خاتمی همچنین گفت در پی افزایش نرخ شیر، ارزش بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی تغذیه مدارس در سال ۱۴۰۱ هم به نصف تقلیل یافته و «اگر مطالبات از پایین برای تخصیص شیر مدرسه وجود نداشته باشد، این بودجه صرف بخش‌های دیگر خواهد شد.»

او اضافه کرده است: «مصرف‌کنندگان مطالبه‌گر حقوق خود نیستند و بعد از حذف شیر مدرسه کمتر والدینی اعتراض کرد که چرا این حق از فرزندان آنها سلب شد.»

افزایش سرسام‌آور قیمت انواع کالا و خدمات در ایران منجر به کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا و افزایش عرضه شده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های قابل توجهی از کاهش تقاضای کالاهای اساسی در ایران منتشر شده است که در این میان بحث صادرات مواد خام هم بیش از گذشته در بازار داغ شده است.

شیر خام از جمله موادی است که به واسطه کاهش تقاضا، قرار است صادرات آن به نسبت سال‌های گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

افزایش خام‌فروشی یا نیمه‌خام فروشی یکی از مهمترین آسیب‌هایی است که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور هم دامن سایر بخش‌های تولیدی را بگیرد.

قیمت بالای تولید کالای تمام شده در کنار کاهش قدرت خرید مردم، دو عامل اصلی گسترش پدیده خام‌فروشی یا قاچاق مواد خام به خارج کشور می‌تواند عمل کند.

مواد معدنی، ذخایر نفتی و خاک و زعفران و برخی موارد دیگر از مهمترین اقلامی است که سال‌هاست از ایران به صورت خام صادر می‌شود.

آن‌طور که سایت خبر آنلاین نوشته است کمبود منابع مالی، نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد واحدهای مختلف فرآوری، صرفه اقتصادی قابل ملاحظه صادرات مواد خام، افزایش قیمت‌های جهانی از دیگر عواملی است که می‌توان به آنها برای توجیه استمرار و حتی افزایش خام فروشی در ایران اشاره کرد.

یک گزارش اتاق بازرگانی تهران که خرداد ماه امسال منتشر شده نیز نشان‌گر سهم ناچیز و بسیار اندک کالاهای دارای ارزش افزوده از کل صادرات اقتصاد ایران است و خام‌فروشی هم حرف آخر در این بین را می‌زند.

در صورتی که هزینه تولید در ایران با این وضعیت ادامه یابد و قدرت مردم برای خرید کالاهای اساسی بیشتر از گذشته کاهش یابد، معضل خام‌فروشی در اقتصاد ایران به بخش‌هایی تسری خواهد یافت که به طور مستقیم با زندگی و حیات مردم سروکار دارد و بحران همه‌گیر اقتصادی در کشور را وارد مرحله دیگری خواهد کرد.