در حاشیه توهین به لباس کوردی در شبکه دو سیما

ابتذال بیان در غیاب " همبستگی مستهجن "

سرویس مقاله_ این یادداشت یه قلم «دکتر صلاح الدین خدیو» فعال اجتماعی در مهاباد نوشته شده و در کانال رسمی وی به نام شارنامه منتشر شده است.

سرویس مقاله_ این یادداشت یه قلم «دکتر صلاح الدین خدیو» فعال اجتماعی در مهاباد نوشته شده و در کانال رسمی وی به نام شارنامه منتشر شده است.

 

مجری: این لباس چوپانی چیه پوشیده اید؟

مهمان برنامه: این یادگار کاوه آهنگر و نماد آزادی از چنگال استبداد است!

 مشخص نیست منظور مجری لباس کردی است یا " بالاپوش "  روی آن که در زبان کردی " پەستەک " نام دارد.

 سلاوی ژیژک می گوید در یوگسلاوی دوران تیتو، کرواتها، صربها، مسلمانان و اسلوونیها و آلبانیایی تبارها سخیف ترین جوکها و مطایبه ها را برای همدیگر ساخته و بدون ذره ای تکدر از هم می گفتند و می خندیدند.

وی این وضعیت را " همبستگی مستهجن خلقهای یوگسلاوی " می نامد. با این توضیح که واژه مستهجن بار منفی ندارد و در اینجا، روی دیگر صمیمیت و برادری  است.

بنا به گفته ژیژک نخستین قربانیان جنگ داخلی دهه 1990 این جوکها بودند.

هنگامی که اوضاع وخیم شد این لطیفه ها به سرعت ناپدید شدند و نقل آنها نشانه خصومت و تنفر قومی تلقی می شد.

آیا در ایران " همبستگی مستهجن " به مثابه قسمی سرمایه اجتماعی فرسوده نشده؟

توهین/شوخی رسانه ها به اقوام و عذرخواهیشان به یک چرخه بدل شده است. اما عذرخواهی احتمالی راه حل نیست، درد جایی دیگر است!