یک درخواست محیط زیستی و دو پیشنهاد به کاندیداهای انتخابات مجلس در بوکان

سرویس مقاله – این یادداشت به قلم حسن کاکه مدی کارشناس ارشد محیط زیست و استاد دانشگاه نوشته شده و در اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

سرویس مقاله – این یادداشت به قلم حسن کاکه مدی کارشناس ارشد محیط زیست و استاد دانشگاه نوشته شده و در اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

​​​​​​​تبلیغات رسمی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات  مجلس شورای اسلامی به زودی آغاز می شود . بانگاهی به نحوه  تبلیغات منحصربفرد کاندیداها درانتخابات ادوار قبلی مجلس و شوراهای اسلامی در سراسرکشور ، متاسفانه اکثر کاندیداهای دوره های گذشته ، بدون توجه به سیما ومنظر شهری ، بدون‌توجه به میزان هدر رفت منابع محیط زیستی ، از همان ساعات اولیه آغاز تبلیغات ، بانصب تراکت ، بنر ، پخش بروشور و اعلامیه های بی شمار کاغذی ، چهره شهرها را نازیبا ومخدوش نمودند واصل حفاظت از محیط زیست که طبق اصل پنجاهم قانون اساسی کشورمان یک وظیفه عمومی است را ، نادیده گرفته بودند.براساس شواهد و آمار دوره های قبلی انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی ، اقلام چاپی تبلیغات حدود ۴۰ تا۵۰ درصد هزینه های تبلیغاتی کاندیداها را به خود اختصاص داده بود .از آنجا که برای تولید هرتن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت تنومند قطع وحدود۳۰۰هزار لیتر آب مصرف شود، آمار و ارقام مصرف تبلیغات کاغذی کاندیداها بسیار قابل تامل است.

حال سوال جدی این است که چه از منظر محیط زیستی وچه از نگاه دینی، آیا رواست که برای تکیه زدن بر صندلی که عاقبت باید آن را رها کرد ، اینگونه تیشه بر ریشه های درختانی بزنیم که ثروت ملی یک کشور به حساب می آیند؟ فردا آیندگان به ما چه خواهند گفت ؟

روزی می رسد که همین درختان ،همین اکوسیستم های محیط زیستی ، به حرف می آیند وتاوان از بین رفتن شأن  را از ما پس خواهند گرفت . البته بحران اقلیمی ، گرم تر شدن زمین وکاهش شدید منابع آبی نمونه های از نتایج همین تجاوز انسانها به محیط زیستشان است که همین حالا هم زندگی مان را به شدت تحت تأثیر قرارداده است ودر حقیقت انتقام گرفتن محیط زیست از ما شروع شده است . پس باید این موضوعات محیط زیستی ازجمله افزایش بی رویه درختان را بواسطه مصارف کاغذی وغیره را جدی گرفت .

بر همین اساس ،اطمینان دارم که این درخواست و پیشنهادات من ، درخواست و پیشنهاد اکثریت مردم فرهیخته بوکان از کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بنابراین انتظار می رود کاندیداهای محترم  ،ایام تبلیغات امسال را به نقطه عطفی برای تبلیغات بدون کاغذ،تراکت وپوستر تبدیل کنندویک تبلیغات دوستدار محیط زیست را با هدف کاهش مصرف کاغذ و مواد پلاستیکی انجام دهند تا دیگرشاهد غوغای تراکت های کاغذی ، بنر و بروشورهای تبلیغاتی برروی در ودیوارها ،پیاده رو ها ‌، آسیب اکوسیستم شهری و هزاران بار کمر خم کردن کارگران زحمتکش شهرداری برای برداشتن پسماندهای کاغذی نباشیم.

پیشنهاد می کنم اولا برای تشریح برنامه های خودبه جای استفاده از تبلیغات کاغذی از فضای مجازی و رسانه های اجتماعی استفاده نمایند.

دوما این هزینه های گزاف تبلیغات کاغذی ،بنر و... را حذف کرده و آن را صرف کمک به نیازمندان وخانواده های فقیر و تهی دست ، امورات خیریه و همچنین کاشت نهال بکنند.