درحاشیه تغییر فرماندار اشنویه:

آن مرد که «اشتباهی» آورده شده بود، بُرده شد! /دکتر شفیع بهرامیان

سرویس مقاله_  این یادداشت به قلم دکتر شفیع بهرامیان روزنامه نگار و مدرس دانشگاه در ارومیه نوشته شده و در اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

سرویس مقاله_  این یادداشت به قلم دکتر شفیع بهرامیان روزنامه نگار و مدرس دانشگاه در ارومیه نوشته شده و در اختیار زریان موکریان قرار گرفته است.

​​​​​​​عرصه فعالیت‌های اجرایی و بعضاً سیاسی، گاهی دستخوش جریانات و مسائلی است که بدلیل برخی سهل‌انگاری‌های سهوی یا عمدی و یا بعضاً اعمال سلیقه‌های تنگ‌نظرانه و حذف نیروهای مستعد و توانمند- به دلایل عجیب و مختلف- نتایج آن اقدامات به‌شکلی درازمدت و ریشه‌ای در مسیر فعالیت‌های حال و آینده منطقه خود را نشان می‌دهد.

اشتباه در انتخاب یک وزیر، یک مدیرکل، یک فرماندار و حتی یک نماینده از آن دست رویدادهاست که می‌تواند به‌شکلی عام برای مدت‌ها مسیر توسعه و پیشرفت یک ملت، مردم یک استان و یا یک منطقه و شهرستان را با چالش و مشکلات جدی مواجه نماید.

البته مردم ما به‌وضوح نتایج زیان‌بار این‌گونه انتخاب یا انتصاب‌ها را در خاطره سیاسی خویش به‌یاد دارند ازجمله انتخاب یک بخشدار غیربومی به‌عنوان نماینده مجلس که در طول چهار سالی که این فرد در مجلس پنجم بود حتی کوچک‌ترین گامی برای بهبود وضعیت منطقه برداشته نشد بلکه در بسیاری از شاخص‌ها نیز وضعیت شهرمان با عقب‌گرد و رشد منفی مواجه شد!

دراین‌بین البته وضعیت مدیران انتصابی نیز چندان در راستای منافع و خواست مردم این دیار نبوده است، گرچه به‌زعم برخی افراد همین‌که برای نخستین بار فرمانداری «هم‌زبان» انتخاب‌شده  این را باید به فال نیک گرفت و چشم بر همه ضعف‌ها و کم‌کاری‌های وی بست!

البته این منطق دیگر حتی در میان توده‌های مردم نیز هیچ طرفداری ندارد چه اینکه این زبان مشترک نیست که سبب حل‌وفصل مشکلات مردم و رشد و توسعه شهرستان می‌شود بلکه همدلی، جسارت، قاطعیت، استقلال فکری، شناخت حدود اختیارات و مسئولیت‌های خویش، ارتباطات و تعامل بالا با مرکز، نظارت و مدیریت دستگاه‌های اجرایی شهرستان به‌عنوان نماینده عالی دولت در منطقه و رئیس شورای اداری و تأمین و برخی دیگر از اوصاف و توانمندی‌های حقوقی یا حقیقی یک فرماندار است که از وی نیرویی توانمند و مدیری همواره ماندگار در اذهان مردم می‌سازد.

فرماندار نمایندۀ اوّل دولت در شهرستان است و با این عنوان بر تمام ادارات کشوری محل مأموریت خود به‌جز دادگاه‌ها و امور نظامی نظارت عالیه دارد؛ ابلاغ قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای آن‌ها در شهرستان، رسیدگی به شکایات مردم که جنبۀ قضائی ندارد، حفظ نظم و امنیت عمومی در چارچوب ریاست شورای تأمین شهرستان، سرکشی مرتب به امور مختلف حوزه مأموریت، نظارت بر شوراهای محلی و شهرداری‌ها در حدود مقررات، مراقبت از پیشرفت و بهبود اوضاع اجتماعی محل و تأمین رفاه عمومی، ایجاد وحدت عمل و تشریک‌مساعی در پیشرفت امور شهرستان؛ نظارت بر عمران و توسعه شهرستان و روستاها و سعی در بالا بردن سطح زندگی عمومی و تأمین رفاه و آسایش عمومی و نظارت بر انجام طرح‌های عمرانی محلی تنها بخشی از وظایف خطیر یک فرماندار است که متأسفانه و به اذعان بسیاری از مردم منطقه، در طول سنوات گذشته به‌جز یک لبخند متأثر از ناتوانی، نشانی از هیچ‌یک از موارد فوق‌الذکر بر سیمای فرمانداری که روزگاری در قامت یک کارشناس ساده اداری، مسئول جمع‌آوری پول برای ستاد تبلیغاتی یک کاندیدای نمایندگی در مهاباد بود، پیدا و هویدا نبود!

 

البته لازم به ذکر است که در همان زمان انتخاب وی به‌عنوان فرماندار و به دلیل برخی تنگ‌نظری‌های دستگاه سیاسی استان، گزینه‌های بهتر و قابل‌تری که حتی همان ویژگی هم‌زبانی و شاید بیش از آن را نیز داشتند از گردونه رقابت برای انتخاب حذف‌شده و یک «انتصاب اشتباهی» روانه دیار مظلوم و همچنان در بن‌بست گرفتار آمده ما شد و بعدها بدلیل همراهی وی با «برخی از افراد» هرگز امکان تغییر بوجود نیامد چه اینکه نگارنده( شفیع بهرامیان) خود بعنوان یک فعال اجتماعی و رسانه‌ای و به نیابت از همشهریان خویش، از قربانعلی سعادت استاندار سابق و رادفر معاون سیاسی وی و هم از محمدمهدی شهریاری استاندار فعلی بارها در رابطه لزوم تغییر نامبرده خواهش و تمنا نمود اما درنهایت مشخص شد که تنها اراده‌ای که می‌تواند وی را تغییر دهد نه در بدنه وزارت کشور بلکه در حیطه اختیارات «یک شخص» دیگر است امری که بهر تقدیر اکنون و در بحبوحه انتخابات مجلس، صورت گرفته و یک اشتباه بعد از ۵ سال به سمت اصلاح پیش رفته گرچه صدمات و لطمات این «انتخاب اشتباهی» بر سیمای عمرانی و فرهنگی شهرمان با هیچ‌چیزی قابل اصلاح نیست.