واکنش آموزش و پرورش بوکان به خبر جابجایی غیر کارشناسانه مدارس در بوکان برای آباد کردن مدارس غیرانتفاعی آقایان

سرویس موکریان_ مدیریت آموزش و پرورش آذربایجان غربی در واکنش به یادداشت « غیر کارشناسانه مدارس در بوکان برای آباد کردن مدارس غیرانتفاعی آقایان» جوابیه ای برای زریان موکریان ارسال کرد.

سرویس موکریان_ مدیریت آموزش و پرورش آذربایجان غربی در واکنش به یادداشت « غیر کارشناسانه مدارس در بوکان برای آباد کردن مدارس غیرانتفاعی آقایان» جوابیه ای برای زریان موکریان ارسال کرد.

​​​​​​​به گزارش خبرنگار زریان موکریان، یکی از فرهنگیان پرسابقه بوکانی که نخواست نامش فاش شود در پیامی برای ما نوشت:

 امسال و دو سال گذشته چند مدرسه بصورت غیر کارشناسی و سلیقه ای در بوکان جابجا شده اند که مدارس را از دسترس بسیاری از دانش آموزان خارج نموده است و اولیاء و دانش آموزان را دچار سردرگمی و دردسر کرده است و  آنها را به ثبت نام‌در یک‌مدرسه غیرانتفاعی خاص هدایت کردند

 از جمله این جابه جایی ها؛ جابجای دبیرستان نمونه دولتی فارابی که یکی از مدارس موفق بوکان بود وبا این جابجایی از لحاظ آموزشی و قبولی کنکور خصوصا در رشته پزشکی به شدت افت نموده است. مکان  فعلی این دبیرستان که نمونه دولتی میباشد و دانش آموزان آن از تمام نقاط شهر و روستاهای حومه ثبت نام مینمایندبسیار نامناسب میباشد

جابجای دبیرستان ۱۴ خرداد که باعث افزایش نرم دانش آموز در دبیرستان استقلال وپایین آمدن کیفیت آموزش در دبیرستان ۱۴ خرداد و استقلال گردید و دانش آموزان دبیرستان ۱۴ خردادرا از استفاده از سالن ورزشی محروم  و باعث افزایش هزینه ایاب و ذهاب برای دانش آموزان و  خانواده ها شده است  به نظر میرسد جابجایی این دو دبیرستان بیشتر با هدف توسعه و افزایش دانش آموز در یکی از دبیرستانهای غیردولتی مرکز شهر انجام گرفته باشد نه رفاه دانش آموزان و معلمان 

جابجایی دبیرستان حضرت فاطمه با دبستان ادب که فضای دبستان ادب که یک مدرسه ابتدایی قدیمی است به دلیل کوچکی حیاط مدرسه و کلاسها و سالن ها به هیچ عنوان مناسب دبیرستان نیست‌. این اقدام  به شدت مورد اعتراض اولیاء و دانش آموزان و معلمان دبیرستان حضرت فاطمه است که متاسفانه این اعتراضات مورد توجه مسئولین آموزش وپرورش قرار نگرفته است.

جابجایی مدارس فوق باعث شده است تعداد زیادی از دانش آموزان متقاضی از تحصیل در این دبیرستان محروم‌شوند و عملا آنها را که توانایی مالی دارند به سمت مدارس غیر انتفاعی  سوق می دهند که مالکیت و مدیریت‌آنها در اختیار مسئولان آموزش و پرورش است.

روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان بوکان در واکنش به این یادداشت، جوابیه ای به شرح زیر برای دفتر  زریان موکریان ارسال کرد:

جناب آقای معروف پور

سردبیر محترم سایت تحلیلی – خبری  و مدیر کانال تلگرامی زریان

سلام علیکم

نظر به اینکه در تاریخ 22/5/1399 و 24/05/1399، اخباری در بخش «بازنشر نظرات شهروندان» و تحت عناوین «عدم تکریم ارباب رجوع توسط یکی از مسئولین آموزش و پرورش» و «جابه¬جایی مدارس با هدف گسیل¬ دانش¬آموزان به ثبت¬نام در مدارس غیرانتفاعی» درج و انتشار یافت، مستنداً به ماده 23 قانون مطبوعات و تکلیف موضوع تبصره 3 همان ماده، مقتضی است نسبت به انتشار پاسخ این مدیریت اقدام نمایید. 

مطلبی منتسب به احدی از فرهنگیان باسابقه که تقاضای عدم افشای هویتش را نموده انتشار یافته است. بی تردید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تمام آحاد ملت، به موجب حق مسلم آزادی بیان(اصل 23 قانون اساسی و ماده 25 منشور حقوق شهروندی ،مصوب 1395)، در اظهار عقیده آزاد بوده و هستند و فرهنگیان بوکان نیز از این امر مستثنی نبوده و همواره نظرات و انتقادات سازنده و پیشنهادات راهبردی خود را مستقیماً و بدون واسطه و فارغ از هرگونه دغدغه خاطر اعلام داشته و هرگز به مجاری دیگری متوسل نشده اند. به هر حال به فرض صحت مدعای آن کانال محترم، و جهت ایضاح مسأله، در قالب این جوابیه از مطالبه گر عزیز در نهایت احترام و ضمن تقدیر و تشکر، دعوت به عمل می آورد تا جهت بررسی کلیه زوایای موضوع مورد ابهام ایشان و ملاحظه مستندات مربوطه به این مدیریت مراجعه نمایند. بعلاوه در راستای حق بر دانستن و آگاهی مردم از جریان امورات (نسل سوم حقوق شهروندي )و اینکه شهروندان حق دارند از تصمیمات و اقدامات اداری اطلاع حاصل کنند (مواد 19 تا 24 منشور حقوق شهروندي) و به منظور تنویر اذهان عمومی، صرف نظر از انگیزه ها و  مقاصد و اغراض آن رسانه خبری در انتشار اخبار بی اساس و غیرواقعی، کیفیت جابجایی مدارس به شرح ذیل تبیین می گردد.

اولاً اقدامات اساسی و تحولات بنیادی این مدیریت در حوزه های مختلف آموزشی، پرورشی، مالی و ... طی چند سال اخیر بر شهروندان عزیز و فرهنگیان گرامی این شهرستان و حتی شهرستان های مجاور، مکتوم نیست. اینکه مجموعه این مدیریت با استمداد از خردجمعی و با مساعدت و همفکری فرهنگیان عزیز و خلاق، در حالی که به دلایل متعدد و من جمله عدم برنامه ريزيها، بیشتر مدارس متوسطه دو (پسرانه) در منطقه و مسیری خاص، قرار گرفته بودند و فقط بخشی از شهروندان به فضاها و امکانات آموزشی دسترسی داشتند و ساکنین مناطق کمتر برخوردار با دشواری های فروانی مواجه بودند، امروز با تائيد شوراي آآموزش و پرورش ودبا چند تصمیم مدیریتی مثبت، کیفیت استقرار مدارس و ارائه خدمات به گونه ای شده که تمام شهروندان به صورت مساوی با اولویت اقشار آسیب پذیر، از بنیادی ترین جلوه حق بر آموزش و تحصیل یعنی دسترسی آسان و کم هزینه بر فضای آموزشی و مدرسه شاداب برخوردار شده اند به نحوی که ساکنین عزیز مناطق حاشیه ای من جمله اسلام آباد، امیرآباد، فنی حرفه ای، کوی محمدی، کمربندی، بازار دواب، زیباشهر، علی آباد و منطقه استخر آبشار بدون کمترین هزینه ای و با کمترین ترافیک، امکان دسترسی و استفاده از مدارس پرطرفدار و موفق را پیدا کرده اند و یکی از وظایف دولت یعنی شرايط آموزش و پرورش عالي در تمام سطوح و تسهیل دسترسی بدان تا حدودی تحقق یافته است. اندکی تأمل در نتایج امتحانات دبیرستان 14 خرداد ، و نمونه دولتي فارابي و دیگر مدارسی که مشمول جابجایی شده اند با لحاظ مؤلفه هایی نظیر ، امكانات موجود و میزان تمایل و مراجعات والدین جهت ثبت نام فرزندانشان در آن مدارس، آمار قبول شدگان در آزمون سراسری و مقايسه ي آن با سنوات گذشته به ویژه در رشته های پرطرفدار نظیر پزشکی، کاهش چشمگیر آمار ثبت نام شدگان در مدارس غیردولتی (علی رغم تبلیغات گسترده کانال های مختلف تبلیغاتی و خبری)، مؤید این مدعاست و صحت عملکرد و تصممیات این مدیریت را به اثبات می رساند. در این رابطه با استناد به آیه «ن و القلم و مایسطرون...» و با عنایت به رسالتی که مطبوعات عهده¬دار آن هستند(بند یک ماده 1 قانون مطبوعات)، انجام تحقیقات و بررسی¬های قبلی، ضرورتی غیرقابل انکار بود هرچند با لحاظ سوابق و موضع گیری های متفاوت، متضاد و غیرشفاف جنابعالی در ادوار متعدد ودر رابطه با اشخاص و مقامات مختلف، اتخاذ چنین رویکر غیرمنصفانه ای دور از انتظار نبوده و نیست. مضافاً از آنجا که یکی از دغدغه های آن رسانه خبری، هزینه ثبت نام در مدارس غیردولتی است، توصیه می شود کمیت و کیفیت تبلیغ مدارس غیردولتی در کانال تحت مدیریت خود با سایر کانال ها و رسانه های خبری را با دیده انصاف، مورد مقایسه قرار دهید (صدالبته قضاوت نهایی با مردم و افکار عمومی است).  ثانیاً تغییر و جابجایی مکان مدارس در صلاحیت شورای آموزش  و پرورش شهرستان و با رأی اکثریت اعضای حاضر  مقدور بوده و شخص یا اشخاص خاصی بدون مصوبه شورای مذکور امکان تغییر مکان و جابجایی مدارس را ندارند. ثالثاً اصل کرامت ذاتی و تکریم ارباب رجوع همواره یکی از اصلی ترین برنامه های راهبردی این مدیریت و در مجموع سیاست اصلی، نظام اداری بوده و می باشد و هرگز امکان بی توجهی و عدم پاسخگویی در آموزش و پرورش وجود ندارد. علی هذا خدمتگزاری به شهروندان قدرشناس و محترم و فرهنگیان فهیم بوکان، از افتخارات کلیه مسئولین و کارکنان این مدیریت بوده و کما فی السابق، بر عهد و پیمان خود با شهروندان و ولی نعمتان خود، ملتزم و پایبند بوده و هستیم و به یقین هرگز امکان سوءاستفاده از این دستگاه و جامعه فرهنگیان، برای وصول به اهداف خاص و مشخص و رسيدن به درخواستهاي شخصي و خانوادگي فراهم نخواهد شد و قطعاً با همراهی و همکاری کلیه مسئولین کشوری و استانی و مجموعه مدیریت شهری و حمایت های بی دریغ  آنان منافع و مصالح عمومی ، قربانی جاه طلبی و منفعت طلب فرد و يا افراد نخواهد شد.

روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان بوکان