سید کامل امامی زنبیلی ؛ حافظ شعر کوردی

شخصیت نگار- سید کامل امامی زنبیل متخلص به ئاوات و معروف به سیدِ زنبیل (به کردی: سه‌ید کامیلی ئیمامی) (۱۲۸۲ خورشیدی، زنبیل، بوکان – ۱۳۶۸ خورشیدی در بوکان) شاعر، مترجم و استاد علوم دینی و معارف اسلامی بود.

شخصیت نگار- سید کامل امامی زنبیل متخلص به ئاوات و معروف به سیدِ زنبیل (به کردی: سه‌ید کامیلی ئیمامی) (۱۲۸۲ خورشیدی، زنبیل، بوکان – ۱۳۶۸ خورشیدی در بوکان) شاعر، مترجم و استاد علوم دینی و معارف اسلامی بود.
حسن  معروف پور حسن معروف پور

​​​​​​​به گزارش زریان موکریان؛ در سال 1282 هجری شمسی در روستای زنبیل از توابع شهرستان بوکان فعلی فرزندی زاده شد که نام او را سیدکامل نهادند. پدرش سیدعبدالحکیم فرزند سیدعبدالکریم فرزند سیدعبدالرحمان از سادات حسینی و از خانواده مشایخ مشهور زنبیل است.

سیدکامل امامی‌زنبیلی در زادگاهش و در خدمت پدر و عموی بزرگوارش الفبا و مقدمات را آموخت و سپس در سال 1291 درخدمت ملامحمود به تحصیل دروس ادبیات عربی و فارسی معمول آن زمان پرداخت.

سید کامل امامی زنبیلی در سال 1293 به همراه برادر بزرگتر خود به روستای جه میان رفته و نزد عمومی عالم خود حاج بابا شیخ به ادامه تحصیل پرداختند. سپس به روستای ترجان رفته و نزد عالم گرانقدر ملا صادق واثق باالله به تکمیل تحصیل مشغول گشتند. استاد ملا سید کریم مدرسی استاد دیگر ایشان بود که در محضر وی علوم دینی را تحصیل کردند.

استاد سید کامل امامی زنبیلی شاعری توانا بود، اشعار ایشان نغز و دارای اصطلاحات و تعبیرات زیبا و اصیل کردی است. وی به سبب شکایت از جور حاکمان رژیم ستم شاهی پهلوی در اشعارش در سال 1325 بازداشت و 2 سال را در زندان به سر برد.

استاد که به 2 زبان فارسی و کردی شعر می سرود در اشعارش گاهی « ئاوات »، گاه « امامی » و گاه « کامل » تخلص نموده است.

اشعار آوات، همچون دیگر شاعران دوران او، با مضامین بلند دینی، اجتماعی، و میهنی در قالب مداحی و شعر به نظم درآمده‌است.

سید کامل امامی در زمان حیات خود؛ اقدام به چاپ اشعار و غزلیاتش با عنوان دیوان ئاوات کرد که بسیاری از سروده‌هایش را دربرمی‌گیرد. او پس از سال‌ها فعالیت هنری و سرودن اشعار کردی و فارسی، در سال ۱۳۶۸ در ۸۶ سالگی در شهر بوکان درگذشت.

نمونه ی از اشعار ایشان به شرح زیر است:

من دەڵێم شاری دڵم باغ و گوڵستانە، دەچم!

عەقڵ ئەڵێ نا، قەسەبەی شۆڕشی مەستانە، نەچی!

من دەڵێم نوختەیی ئەو ڕەوزەیی ئیمانە، دەچم!

ئەو دەڵێ نا، ڕەشەجێ ڕاوگەیی شەیتانە، نەچی!

من دەڵێم مەسکەن و ئارامگەیی جانانە، دەچم!

ئەو دەڵێ سەربەسەری تێکچووە، وێرانە، نەچی!

من دەڵێم جێگەیی هەر شێت و جنوونانە، دەچم!

ئەو دەڵێ نا، زەدەیی پەنجەیی پەریانە، نەچی!

من دەڵێم مەرکەزی ئەسڕاڕی حەریفانە، دەچم!

ئەو دەڵێ جێ تەمەعی چاوی حەسوودانە، نەچی!

من دەڵێم وەختی خەتەر مەئمەن و قەڵگانە، دەچم!

ئەو دەڵێ کونکونە، جێگەی سەرەپەیکانە، نەچی!

لەو هەموو چوون و نەچوونە سەری سوڕ ما "کامیل"

من دەڵێم جوانە دەچم، ئەو دەڵێ واجوانە نەچی

 

منبع: زریان موکریان